Kuuba

Mitmed aastad tagasi oli meil plaan Kuubale reisida, nüüd lõpuks avanes selleks võimalus. Tahtsime külmast Euroopast ära soojale Kariibi mere saarele, tutvuda sealse kultuuri ja ajalooga ning loomulikult puhata. Seekord olime valinud paketi, mis koosnes neljast päevast Kuuba pealinnas Havannas ja kuuest päevast turistide lemmikkohas Varaderos. Esmalt pidime lendama Londonisse Gatwicki lennujaama, et sealt otse edasi lennata Virgin Atlanticuga Havannasse. Lennuajaks oli 9 ja pool tundi. Seda kõike sai mugavalt ekraanilt jälgida, kui kaua, kui kõrgel, kui kaugel asume. Eelnevalt oli teada, et Virgin Atlantic pakub suurepärast teenindust. Süüa pakuti 3 korda ja sinna vahele veel kõiksugu jooke ja isegi jäätist. Ekraanilt sai vaadata mitmeid uusi filme, teleseriaale, kuulata muusikat või mängida mõnda mängu. Kõik selleks, et inimestel igav ei hakkaks ja aeg ruttu läheks. Maandusime Havanna José Martí lennuväljal kell pool viis. Päike paistis, õhk oli soe, mis tõi meile naeratused näole. Piirikontroll võttis natuke aega, vajalikud dokumendid ja viisad olid meil olemas. Riiki sisenemiseks vajaliku turistikaarti saab reisikorraldajalt, aga võib ka lennujaamast osta, maksab 20 CUC (Kuuba konverteeritav peeso). Kindlasti on vajalik reisikindlustus, ilma milleta riiki ei pääse. Ka seda saab kohapealt osta. Kõik on turistidele suhteliselt lihtsaks tehtud, ei ole ju mõtet kellegi puhkust ära rikkuda, selliste väikeste asjade pärast. Piirikontroll edukalt läbitud läheme otsime üles oma kohaliku Kuuba reisikorraldaja. Meid võtab vastu lõbus mees nimega Miguel, rääkis täitsa hästi inglise keelt. Lühidalt vesteldes selgub, et edasi liigume taksoga, mis peaks meid viima meie esimesse peatuspaika Havannas. Sõit lennujaamast kesklinna kestab umbes 40 minutit. Hotelliks oleme valinud Havanna vanima hotelli nimega Telégrafo, mis asub täpselt Vana Havanna kesklinnas, nii et kõik vaatamisväärsused on mõne minuti kaugusel. Hotellituppa jõudes tabab meid üllatus, tõeliselt suured ja avarad ruumid, kõik on puhas ja korralik. Plaan oli kohe minna linnaga tutvuma, kuid pikk reis on jätnud oma jälje ja lükkame kõik järgmiseks päevaks.

Järgmisel hommikul olime juba varakult üleval ja valmis linna avastama minema, kahjuks pidime ootama, sest meie reisikorraldaja tahtis meiega kohtuda, ekskursioone müüa ja soovitusi jagada. Kuna me jäime Havannasse ainult kolmeks ööks, siis olime rohkem huvitatud omalkäel ringi liikumisest. Kindlasti tahtsime ära käia Viñales Valleys, mis oli meil juba eelnevalt valmis vaadatud. See ekskursioon maksis 59 CUC. Lõpuks ometi saime hotellist välja ja linna avastama. Mõnesaja meetri kaugusel asus El Capitolio, mis kahjuks oli restaureerimiseks suletud. Tegime väljas mõned pildid. Mitmed kohalikud tulid ja küsisid, et kust me pärit oleme ja ega me sigareid või midagi muud ei taha osta.

Tüüpiline tänavaäri, mida kohtab kõikjal. Natukene edasi liikudes tulid meie juurde kohalik paar. Naine väitis, et töötab samas hotellis, kus meie peatume, mis muidugi ei pruugi tõsi olla. Nad pakkusid välja, et varsti pidi hakkama tänavakarneval, võime nendega ühineda. Läksime kõhklevalt kaasa, pole ju tavaks võõrastega nii kaasa minna. Istusime kohvikusse, tellisime kokteilid, mees tõi Kuuba sigarit proovida ja andis meile kaks münti Che Guevara pildiga mälestuseks.

Tundusid toredad inimesed, lahked ja sõbralikud, järgmiseks päevaks kutsus naine meid oma tütre sünnipäevale, millest kiirelt loobusime kuna olime hommikul ostnud ekskursiooni Viñales Valleysse. Saime veel teada, kuhu minna ja kuhu mitte minna. Muidugi võimatu oli kõike seda paari päeva sisse suruda. Enne kui edasi liikusime, mees muidugi pakkus sigareid müüa, võtsin tema pakkumise vastu ja kõik olid õnnelikud. Ei saa ju Kuubalt lahkuda ilma maailmakuulsate sigariteta.

Havannas elab üle 2 miljoni inimese, on hulgaliselt vaatamisväärsus, muuseume ja palju muud. Ringi sõidavad vanad klassikalised Ameerika autod. Väga palju on ka Vene Ladasid. Poode ja kaubanduskeskusi silma ei hakka, tekib küsimus, mida need inimesed söövad ja kust riideid ostavad. Hiljem selgub, et kuubalaste keskmine palk on 24 CUC kuus (umbes 20 EUR). Samas kehtib talongimajandus, mille eest saab kindla koguse toiduained kuus, kõik on piiratud. Tundub, et kõik püüavad mingit äri tehes ennast parema elu peale saada, kes sõidab taksot, kes müüb isetehtud meeneid, kes sigareid, kes marihuaanat. Igaüks tahab paremat elu. Kellel äriideid pole, see lihtsalt kerjab raha. Tänavatel ringi jalutades torkab silma, et majade uksed on lahti, inimesed istuvad sees ja vaatavad telekat või lihtsalt ajavad juttu. Hiljem ühe kohaliku käest küsides selgub, et kuubalased on väga avatud rahvas ning igaüks, kes soovib, võib sisse astuda ja külalisele pakutakse tassike kohvi või rummi. Hüppame sisse ühte restorani, et ära proovida mõni Kuuba toit, kahjuks mitmed toidud menüüst pole saadaval. Samal ajal algab tänavakarneval, mida on läbi lahtiste akende hea vaadata. Inimesed tantsivad ja on väga lõbusas tujus.

Hommikul kell kaheksa algab meie ekskursioon Viñales Valleysse. See imeline maastik asub paari tunni sõidu kaugusel Havannast. Teel külastasime ka sigari- ja rummivabrikut, nägime kaljumaalingut “Viñales Mural de la Prehistoria”, sõitsime paadiga koobastes (Indian Caves). Kogu see reis kestis üle 9 tunni ja kindlasti soovitan seda.

Viimane päev Havannas ja enne lahkumist tahame veel kiiresti ära käia Revolutsiooni väljakul (Plaza of the Revolution). Sealt on hästi näha José Martí mälestusmärk, Ernesto “Che” Guevara ja Camilo Cienfuegose suured kujutised ministeeriumite hoonetel. Kaardilt vaadates tundus see umbes 20 minuti kaugusel ja kuna meil oli aega jäänud napilt üle tunni, siis kõndisime väga kiiresti. Varsti sai selgeks, et oleme alahinnanud seda vahemaad ja hüppasime Coco Taxi peale (kolmerattaline kollane kookosekujuline takso). Seda sõitu peab igaüks isekogema, kuidas see läbi liikluse nõelus. Lõpuks jõudes Revolutsiooniväljakule, tegime seal mõned pildid ja ruttu uue Coco takso peale ning tagasi hotelli, kust jätkasime oma reisi Varaderosse.

Bussiga Varaderosse jõudes on kohe näha erinevust Havanna või mõne teise Kuuba linna vahel. Varadero on mõeldud turistidele, majad ja tänavad on puhtad ning korras. Buss tiirutab mööda Varaderot ja teeb hotellide ees peatusi vastavalt saabunud turistidel. Ootame põnevusega, milline meie hotell välja näeb, kas on ikka sama mis piltidelt nähtud. Lõpuks ometi hõikab reissaatja Sol Sirenas Coral, oleme kohal. Sol Sirenas Coral on suur hotellikompleks, mida ümbritseb troopiline aed. Hotellis on 651 tuba, 7 restorani, 8 baari, 3 basseini, 2 tenniseväljakut, pood, jõusaal jne. Kuigi ametlikult on see neljatärni hotell, siis päris nii see ei ole. Meie toa mööbel on vana ja kulunud, kindlasti vajaks remonti. Olime sellest ka teadlikud ning see hotell pidi veel Varadero üks parimaid olema. Õnneks ei plaaninud me oma puhkust hotellitoas veeta.  Läksime randa, mis oli imeline, valge liiv ja hele-hele sinine vesi, täielik paradiis. Rannariba, mida peetakse üheks ilusaimaks maailmas, on üle 20 kilomeetrit pikk. Seal võis tegeleda igasuguste veespordialadega. Meie hotellil oli pakkuda purjetamine, vesijalgrattad, süstad ja purjelauad. Vesi oli küllaltki soe, kuigi nende mõistes oli ka seal veebruaris talv ning seega vee-ja õhutemperatuurid ei tõuse nii kõrgele kui suvekuudel. Järgnevad paar päeva plaanisime rannas veeta, ujuda ja päikest võtta. Proovisime ära vesirattad ja süstad. Aeg lendas.

Plaanis oli veel üks ekskursioon nimega kolm linna – Santa Clara – Trinidad – Cienfuegos (98 CUC). Kogu reis kestis umbes 15 tundi, läbisime üle 600 kilomeetri. Kuigi reis oli pikk ja väsitav, siis kindlasti soovitaks seda igaühele, sest buss oli mugav ning õhukonditsioneeriga. Praktiliselt sai läbi sõidetud pool Kuubat, näha erinevaid linnasid ja külasid. Kui kõik teised veel magasid, siis meie ootasime varahommikul kell 6 bussi, mis pidi meid peale võtma. Väikese hilinemisega asusime teele, meie grupis olid inimesed Saksamaalt, Inglismaalt, Itaaliast ja Kanadast, kokku kümme inimest, pluss reisijuht ja kaks bussijuhti. Esimene peatus oli Varaderost 200 kilomeetri kaugusel Santa Claras, Ernesto “Che“ Guevara mausoleum. Sinna on maetud maailmakuulust revolutsionäär Che Guevara ja tema 29 kaasvõitlejat. Põleb igavene tuli, mille süütas Fidel Castro. Samas asub ka Che muuseum, kus saab näha tema isiklikke asju ja on välja pandud pildigalerii sünnist surmani. Santa Claras tegime veel teisegi peatuse mälestusmärgi juures, mis tähistas Santa Clara lahingu võitmist. Seal oli välja pandud kollane traktor, millega peatati diktaator Batista rong, rongivagunid ja natuke sõjatehnikat.

Trinidadi jõudes läksime kõigepealt sööma ja siis linnaga tutvuma. Tänavad olid seal püsinud muutumatuna mitusada aastat. Linn kuulub UNESCO maailmapärandite nimekirja, seal asuvad mitmed vaatamisväärsused. Ka on võimalus näha, kuidas sigareid valmistatakse. Üks vanem naine, kes kunagi töötas sigarivabrikus, rullib neid nüüd ühe suveniiripoe nurgakeses. Valminud sigari võib temalt kohe ära osta. Sõidame edasi Cienfuegose poole. Päike hakkab juba loojuma, pakkudes imelist pilti Kariibi mere taustal.

Cienfuegosesse jõudes on väljas täitsa pime, olime kuskil liiga palju aega kaotanud. Siin võiks veeta terve päeva, linn on kõige paremal majanduslikul järjel Kuubas. Kõvasti on panustatud tänavate ja majade korrashoidu. Kahjuks jääb see meil päevavalguses nägemata, võib-olla on see lihtsalt jutt. Algab kolmetunnine sõit tagasi Varaderosse, kes magab, kes vaatab päeva jooksul tehtud pilte. Hotelli jõudes oleme õnnelikud, et see läbi sai. Samas on väga hea meel, et nägime nii erinevat Kuubat. Puhkus hakkab lõppema, jalutame veel Varadero linna, et osta mälestuseks mõned suveniirid. Hommikul hakkab tagasisõit koju. Tagasi reaalsusesse, samas ka järjest lähemale järgmisele seiklusele.

Kasulik teada:

• 1 CUC=1 USD
  • Eurosid saab vahetada hotellides, pankades, lennujaamas ja
  • Vajalik viisa/turistikaart (võimalik osta kohapealt  – 20 CUC)
  • Kindlasti vajalik reisikindlustus
  • Passikoopiad on kasulik kaasa võtta
  • Liiklus on parempoolne
  • 50 sigarit võib maksimaalselt kaasa tuua
  • Enne tagasilendu tuleb lennujaamas tasuda maalt lahkumise maks 25 CUC

Youtube videod:

Share Button

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>